Skip to content

Opdrachten Interactie

Deze opdrachten zijn bedoeld om je te leren hoe je een bewegende objecten kan besturen met je toetsenbord in p5.js. In iedere opdracht wordt je gevraagd om een vorm te laten bewegen met de pijltjes op je toetsenbord.

Voor deze opdrachten kan je meer informatie vinden op de knowledgebase:

  • if statements (video)
  • keyboard and mouse input in p5.js (video)

Meerdere versies in Git

Deze opdrachten lopen in elkaar over. Je hoeft gen aparte map aan te maken voor iedere opdracht. Zor er wel voor dat je iedere opdracht apart commit en push naar je GitLab repository.

Opdracht 1 Stuiterende cirkel
Teken een cirkel en laat deze stuiteren tegen de randen van het canvas.
Hints voor Opdracht 1 (probeer eerst zelf)
  • Gebruik variabelen voor de snelheid van de cirkel (vx, vy)
  • Gebruik een if-statement om te checken of de cirkel de randen van het canvas raakt.
Opdracht 2 Paddle en bal
Teken een paddle en een stuiterende bal. Laat de paddle bewegen met behulp van de muis. De bal hoeft nog niet te stuiteren op de paddle.
Hints voor Opdracht 2 (probeer eerst zelf)
  • Gebruik de ingebouwde p5.js variabelen voor het bepalen van de muis coΓΆrdinaten (mouseX, mouseY)
Opdracht 3 Paddle en bal
Teken een paddle en een stuiterende bal. Laat de bal stuiteren op de paddle. Als de bal de paddle raakt, dan moet de bal terugstuiteren en als de bal de paddle niet raakt, dan moet de bal verder gaan.
Hints voor Opdracht 3 (probeer eerst zelf)
  • Maak gebruik van if-statements en boolean operators om te checken of de bal de paddle raakt.
Opdracht 4 Toetsenbord controle
Verander de besturing van de paddle naar toetsenbord controle. Gebruik de pijltjes op je toetsenbord om de paddle te besturen.