Opdrachten Bewegende objecten¶
Deze opdrachten zijn bedoeld om je te leren hoe je bewegende objecten kunt maken met code in p5.js. In iedere opdracht wordt je gevraagd een vormen op een bepaalde manier te laten bewegen met code
Voor deze opdrachten kan je meer informatie vinden op de knowledgebase:
Voor deze opdrachten zal je gebruik moeten maken van de volgende programmeerbegrippen:
Meerdere versies in Git
Deze opdrachten lopen in elkaar over. Je hoeft gen aparte map aan te maken voor iedere opdracht. Zor er wel voor dat je iedere opdracht apart commit en push naar je GitLab repository.
Opdracht 1 | Basis beweging |
---|---|
![]() |
Teken een cirkel het midden van het canvas en laat deze van links naar rechts bewegen. |
![]() |
Teken een cirkel het midden van het canvas en laat deze diagonaal bewegen. |
Hints voor Opdracht 1 (probeer eerst zelf)
- Gebruik variabelen om de positie van de cirkel te bepalen.
- Gebruik variabelen voor de snelheid van de cirkel. Losse variabelen voor de x- en y-richting.
Opdracht 2 | Meerdere objecten |
---|---|
![]() |
Teken meerdere cirkels in het canvas en geef ze een random grootte. |
![]() |
Teken meerdere cirkels in het canvas en laat ze met een random snelheid bewegen. |
![]() |
Teken meerdere cirkels in het canvas en geef ze een random grijstint. |
Hints voor Opdracht 2 (probeer eerst zelf)
- Gebruik de functie
random()
om een random grootte, x- en y-positie te bepalen. - Gebruik een loop om meerdere objecten te tekenen.
Hints voor beweging
- Gebruik arrays om de eigenschappen van de cirkels te op te slaan (grootte, x-positie, y-positie, snelheid).
- Gebruik javascript objecten om de eigenschappen per cirkel op te slaan.
- Gebruik variabelen (vX, vY)voor de snelheden van de objecten.