Programming 101¶
Voordat we jou echt loslaten op het project ga je de eerste sprint aan de slag met het leren van de basisbeginselen van het programmeren. Op deze manier leer je beter wat HTML en CSS zijn en ga je aan de slag met het interactief maken van je HTML door het gebruik van Javascript.
Om het leerproces zo leuk mogelijk te maken zullen we gebruik maken van een library genaamd p5.js, waarmee je eenvoudig visueel aantrekkelijke projecten kunt maken.
Belangrijkste leerdoelen van deze sprint
Leeruitkomst Software¶
Je kent de basisprincipes van het programmeren:
- Je kent de belangrijkste primitieve-datatypes:
- Numerieke datatypes (int, float, double)
- Tekst-datatypes (string, char)
- Booleaanse datatypes (boolean)
- Je kent de belangrijkste operatoren:
- Aritmetische operatoren (+, -, *, /, %)
- Vergelijkingsoperatoren (==, !=, >, <, >=, <=)
- Logische operatoren (&&, ||, !)
- Je kent de belangrijkste controlestructuren:
- If-statements
- Loops (for, while)
- Functions
- Je kan data opslaan in variabelen.
- Je kan data manipuleren met operatoren.
- Je kan conditionele logica toepassen met if-statements.
- Je kan loops toepassen.
- Je kan functions toepassen.
- Je kan data manipuleren met loops.
- Je kan data manipuleren met functions.
- Je kan werken met Git:
- Je kan een project clonen.
- Je kan commits maken en deze voorzien van een duidelijke commit-message.
- Je kan wijzigingen pushen van de HvA Gitlab server.
- Je kan wijzigingen pullen van de HvA Gitlab server.
De opdracht¶
De opdracht voor sprint ÊÊn bestaat uit een aantal losse opdrachten en een klein project. Om de basisprincipes van programmeren te leren maak de de opdrachten in de volgorde van deze pagina: