HBO-ICT x Studiekiezers¶
Dit is de opdracht voor HBO-ICT x Studiekiezers, waarbij je aan de slag gaat met het ontwikkelen van een interactieve ervaring voor toekomstige HBO-ICT studenten.
Op de open dag willen we studiekiezers, jongeren die een studiekeuze moeten maken, laten zien wat studenten HBO-ICT al kunnen maken in het begin van hun opleiding. Studiekiezers lopen rond en kunnen bij verschillende stands een kijkje nemen.
![]() |
|---|
| Op de open dag kunnen studiekiezers bij verschillende stands een kijkje nemen. |
Om een goede indruk te krijgen van de opleiding is het niet genoeg om studiekiezers alleen maar te laten kijken. We willen ze ook iets laten doen. Daarom is de opdracht voor jullie:
Maak een product waarmee de studiekiezer een interactie kunnen aangaan met een zelfgemaakte interactieve installatie. Zorg ervoor dat ze deze interactie op verschillende manieren kunnen doen door gebruik te maken van verschillende sensoren. De bedoeling is dat de studiekiezer een indruk krijgt van wat studenten HBO-ICT al kunnen maken in het begin van hun opleiding.
Omgeving¶
De open dagen vinden altijd plaats hier in het Wibauthuis, op de 5de en 6de verdieping. De muren worden open gezet en de grote tv-schermen worden ingezet om studenten kennis te laten maken met de opleiding. Zo doen we dat vooral door producten van studenten te laten zien.
In deze zelfde opstelling willen we ook jullie producten beschikbaar komen. Trek vooral de aandacht door het grote scherm te gebruiken voor het tonen van jullie installatie en laat de studiekiezers de iunstalatie besturen met jullie zelfgemaakte hardware.
Studiekiezers moeten vooral een leuke ervaring opdoen in een niet al te lange tijd. Zorg er dus voor dat de installatie makkelijk te begrijpen is en dat de studiekiezer niet te lang bezig is met het begrijpen van het doel. Zorg er daarnaast voor dat de studiekiezers hun naam kunnen achterlaten en dat er iets van hun ervaring wordt opgeslagen zodat ze dat thuis eventueel zouden kunnen terugvinden.
Vereisten¶
Om het product te realiseren moeten jullie voldoen aan een aantal eisen.
Het product¶
- Jullie product moet makkelijk te bedienen zijn en te begrijpen zijn door studiekiezers zonder uitgebreide instructies te lezen.
- De medewerkers van de open dag moeten de installatie makkelijk kunnen klaarzetten en opstarten.
- Na het besturen van de installatie moet er iets van de ervaring worden opgeslagen zodat ze dat thuis eventueel zouden kunnen terugvinden.
- Tijdens het gebruik van het product moeten statistieken over het gebruik verzameld worden.
De installatie
- De installatie is bestuurbaar vanaf een webpagina.
- Het is door jullie zelf gemaakt maar het concept mag geïnspireerd zijn op een bestaande game of animatie.
- Om de installatie interactief te maken maken jullie gebruik van P5.js.
- Om de installatie te programmeren maken jullie gebruik van Javascript met object georiënteerde (OOP) technieken.
Het embedded systeem
- De installatie wordt aangestuurd door een microcontroller (ESP32).
- De microcontroller communiceert met de installatie via een seriële verbinding of draadloos.
- De microcontroller heeft minstens 2 verschillende soorten input.
- Maak het product interessant door bijvoorbeeld geluid, licht of beweging toe te voegen.
Interactie-mechanieken¶
De focus ligt op een interessante interactie waar jullie met technische kennis een leuke ervaring kunnen creëren. Om dit te kunnen doen is het belangrijk om de interactie-mechanieken simpel te houden.
Tip: Simpele interactiemechanieken
Om de installatie simpel te houden zullen de inputmogelijkheden beperkt moeten zijn. Gebruik zo min mogelijk knoppen. Om je te helpen bij het bedenken van de interactie, hieronder een lijst met mogelijke interactiemechanieken.
- Het drukken van een knop op een specifiek tijdstip.
- Het drukken van een knop op een specifiek tijdsinterval.
- Het drukken van een knop op een specifiek tijdsinterval, waarbij de interval steeds korter wordt.
- Het drukken van een knop op een specifiek tijdsinterval, waarbij de interval steeds langer wordt.
- Hoe verder je in het spel zit, hoe sneller je moet reageren.
- Het indrukken van de knop en loslaten op een specifiek tijdstip.
- Opladen; bijvoorbeeld krachtiger, harder, sneller, …
- Afvuren; bijvoorbeeld schieten, springen, …
- Het herhaaldelijk indrukken van een knop.
- Bijvoorbeeld om te rennen, springen, …
Gebruikersinteractie¶
In het eerste blok hebben we een eerste stap gezet in nadenken over de gebruiker, bij dit project gaat de gebruikersinteractie een belangrijkere rol spelen.
- Laat zien dat je de fasen van think-make-check meer dan eens hebt doorlopen
- Doe een stakeholder analyse om de verschillende gebruikers te identificeren
- Maak een mindmap van ieder van de gebruikers om hun behoeften en wensen in kaart te brengen
- Maak een storyboard van de installatie om te laten zien hoe de interactie verloopt
- Maak een paper prototype van de installatie en test deze vroegtijdig met de gebruikers om te zien of de opzet begrijpelijk is
- Test je installatie met gebruikers en laat zien dat je de feedback hebt verwerkt
Assets¶
Nogmaals, het is niet de bedoeling dat jullie een ingewikkelde game bouwen. Maak vooral gebruik van bestaande assets om de installatie simpel te houden. Hieronder een lijst met websites waar je assets kunt vinden.
Afbeeldingen¶
Sprites en tilesets¶
- Kenney
- OpenGameArt
- itch.io
- Gebruik emoji karakters als sprites
